Open 8.00 – 16.00 | Administration and Invoicing 0207 495 400 | Training Inquiries 0207 495 401info@proxion.fi

 

Kesätimantit esittäytyvät: Paavo

Kesätimantit esittäytyvät: Paavo

Aloitus

Maanantaina 11.5 oli pientä jännitystä ilmassa, kun ensimmäistä kertaa saavuin Helsingin toimistolle. Paljon olin odottanut tätä päivää ja mietiskelin, mitäköhän tämä kesä tuo tullessaan.

Toimistolle saavuttiin muiden kesäharjoittelijoiden kanssa aamulla klo. 8.00 ja aloitimme aamun kuvaustuokiolla. Kuvia tuli henkilökorttiin ja someen. Oli mahtavaa kuulla, että Proxion toimii aktiivisesti somessa ja seurasin kanavia heti, kun kerkesin. Seuraavaksi saimme tarvittavat työvälineet ja oman työpisteen, jossa voidaan normaalitilanteessa työskennellä.
Tutustuimme toimistoon ja kävimme perehdytykseen liittyviä asioita läpi etäpalavereissa.
Kaikki sujui vallan mainiosti.

Minua pyydettiin mukaan seuraavalle viikolle Kotkaan käyttöönottoon. Varmistin kalenteristani olevani vapaa ja suostuin mielelläni lähtemään. Sain perehdytyksen samana päivänä Kotkan maastoon ja työhön tarvittavat vaatteet ja tarvikkeet myös helposti ja nopeasti.

Päivän päätteeksi pakkasin kamat ja siirryin kotiin työstämään koronan aikaista kotitoimistoa. Pienessä opiskelijan yksiössäni jouduin soveltamaan hieman työpistettä, mutta olen tyytyväinen lopputulokseen.

Kuva 1, Työpiste kotona

Loppuviikoksi oli luvassa lisää perehdytystä ja perehdytyslistan täyttämistä. Sain myös materiaalia esimieheltäni luettavaksi, jotka valmistivat minua tuleviin työtehtäviin.
Proxion Wikistä lueskelin ohjeita, joita kävimme perehdytyksissä myös läpi. Sieltä on helposti löytynyt tietoa asioista, jotka ovat askarruttaneet. Tästä iso plussa.

Sain myös ennakkomateriaalia Kotkan käyttöönottoon, johon pystyin tutustumaan ennen reissua.

Viikon lopuksi kävin Proxionin Rataopiston ratatyöturvallisuus TURVA- koulutuksen ja sen toteutus etänä oli hoidettu hyvin. Riittävästi taukoja ja reipas asioiden läpikäynti piti mielen virkeänä ja aivot pelissä koko päivän ajan. Huomasin myös, että olin jo perehtynyt hyvin aiheeseen ennen koulutusta. Sain kuitenkin onneksi muutaman ”ahaa”-elämyksen.
Jätin kiitokset hyvin toteutetusta koulutuksesta kouluttajalle.

Ensimmäisestä viikosta jäi hyvä olo ja odotin paljon Kotkaan lähtemistä. Tiesin, että monet asiat selkenevät, kun pääsee paikanpäälle tutkimaan laitteita alan ammattilaisten opetuksessa.

Kotkan reissu

Toinen viikko alkoi maanantaina työliivin ja handsfree -kuulokkeiden haulla toimistolta, lopun päivää työstin viimeisiä tehtäviä kuntoon koulun osalta.

Aamutuimaan lähtö juna-asemalle oli oikein virkistävää. Tyhjät kadut, auringon paiste ja raikas merituuli antoivat voimaa aikaiseen lähtöön. Junalla matkustin Kouvolaan, josta uudet työkaverit tulivat minut noutamaan.

Suuntasimme kohti Kotkaa ja matkalla tutustuin paremmin työkavereihin. Saavuimme Hovinsaaren liikenteenohjauspaikalle ja kävimme läpi suunnitelman päivälle: ketkä lähtee maastoon, kuka menee laitetilalle ja kuka jää liikenteenohjaukseen. Ja tietysti: mitä me tehdään.

Minä lähdin aluksi pienen ryhmän kanssa maastoon. Olin nopeasti perillä siitä mitä tehtiin, miten ja miksi. Itse alan ammattilaiset kouluttivat ja kertoivat hyvin kattavasti käyttöönottotarkastuksen vaiheista ja yleisesti raideliikenteestä, turvalaitteista ja sähköradan tekniikasta. Kysymällä sai aina lisätietoa. Asiaa hieman auttoi myös minun aiempi sähkö- ja automaatiotekniikan tietämys ja kokemus.

Kuva 2, Uusia opastimia

Koko tiistain ja keskiviikon aamupäivän tarkastelimme pää-, esi- ja raideopastimia.
Olimme Teams -puhelussa kaikkien kanssa. Teams -sovellus toimi mutkitta ja helpotti työskentelyä suuresti. Ohjeita tuli korvaan järjestelmällisesti sitä mukaan, kun testit eteni.
Ohessa on kuva kahdesta huputetusta pylväästä, joissa oli sisällä uudet pääopastimet ja alhaalla pylväiden vieressä uudet raideopastimet. Opastimien jälkeen siirryimme tarkistamaan vaihteita.

Tarkastuksissa teimme vikatilanteita, jotka simuloivat oikean elämän tapahtumia: esimerkiksi, jos vaihteen kielen väliin on joutunut kivi tai jos pääopastimesta olisi hajonnut lamppu. Tarkastimme, että järjestelmä tajuaa vikatilanteet ja toimii oletetulla tavalla, eli sytyttää oikeat valot tai kääntää vaihteen oikeaan asentoon komentoja antaessa.


 Kuva 3, Vaihde lähellä Kotkan asemaa

Minut kutsuttiin myös mukaan seuraavalle viikolle jatkamaan vaihteiden tarkastuksia. Lähdin mielelläni. Tulevalla viikolla oli luvassa yksinkertaisten vaihteiden lisäksi pitkät vaihteet, joissa oli lisäkosketin avustamassa vaihteen kääntymistä. Kaksi viikkoa meni todella nopeasti uusien asioiden oppimisessa ja työn touhussa.

Muutamina päivinä oli niin paljon junaliikettä, että jouduttiin hieman odottelemaan. Sen ajan pystyi käyttämään hyvin uuden oppimiseen. Plussaa tulee myös luontoäidille, kun helli meitä niin hyvillä keleillä.

Kuva 4, Haukkavuoren Näkötornin viereltä

Hotellissa majoittuminen työreissun ajaksi oli myös uutta. Siellä oli todella viihtyisää ja hotelli sijaitsi hyvällä paikalla. Iltalenkilläkin käytiin muutamina iltoina, kun töistä vain kerkesi.
Kotka on kaunis merikaupunki!

Nämä ensimmäiset kolme viikkoa tekivät selväksi sen, että olen päässyt osaksi mahtavaa yritystä ja olen ylpeä siitä.

Etätyöskentely

Kotkasta saavuin kotiin ja seuraavana päivänä sain perehdytystä vaihteenlämmityksen suunnitteluun työkaveriltani ja pääsin aloittamaan työt kotitoimistossani. Teimme ryhmäkeskustelun kahden kokeneen suunnittelijan kanssa, joilta voin kysyä apua tarvittaessa. Ryhmäkeskustelu on auttanut paljon töiden aloituksessa ja antanut varmuutta omaan työskentelyyn.

Olen aina halunnut päästä kokemaan etätyöskentelyä ja voin sanoa, että tämä on minulle todella luontevaa. Työn teko sujuu mutkitta kotona ja kahvitauon pitäminen parvekkeella on rentouttavaa. Liukuva työaika antaa vapaammat kädet ajoittamaan päivän työt. Pidän kuitenkin rutiineista ja aloitankin aina klo. 8.00, jos en aikaisemminkin.

Toimiston työpiste kuitenkin vetää hieman puoleensa ja odotan innolla tutustumista Helsingin toimiston väkeen.
Alkujännitys on kadonnut tiehensä ja aamulla on todella kiva herätä töihin.

-Paavo