Ota yhteyttä
0207 495 400
ma-pe 8.00-16.00
gbfi

Turvallisuus rakentuu testaamalla

kuva1.jpg

Ilkka mittaa johtimessa kulkevia virtoja

Proxion kehittää tasoristeysvaroituslaitosta, joka saa toimintaenergiansa Proxion EIS -energianhallintajärjestelmän kautta aurinkopaneeleilta ja tuuligeneraattoreista. Ensimmäinen pilottijärjestelmä tullaan asentamaan Helsinkiin Vuosaaren sataman ratapihalle. Huomiolaitos varoittaa sataman ajoneuvoja raiteistolle liikkuvista junista ja vetureista huomiovaloilla (valo-opastein) ja äänellä. Satamaympäristössä laitoksen erityispiirre on yli 6 metriä korkeat mastot, joiden nokassa on ylimääräinen valoyksikkö konttilukin kuljettaja näkökenttään. Valmis järjestelmä on kokonaisuus jossa ohjelmakoodi, logiikkaprosessorit, releet ja johdotukset saavat valot vilkkumaan ja kellot soimaan oikeiden ehtojen täyttyessä eli junan lähestyessä tasoristeystä.

kuva3.jpg

Hälytyksen käynnistys- ja pysäytyspainikkeet ja punainen tieopastin

Jotta järjestelmän turvallisuus ja toimintavarmuus kaikissa käyttöolosuhteissa ja käyttötapauksissa saadaan varmistettua, on järjestelmän testaaminen ollut kehitystyön ytimessä suunnitteluvaiheen alusta alkaen. Ennen varsinaista asennusurakkaa järjestelmän kaikki komponentit on kytketty käyttöön laboratoriossa ja menossa on järjestelmä- ja toiminnallisuustestaus, jossa kattavilla testitapauksilla varmistetaan, että varoituslaitos toimii vaatimusten mukaisesti. Testattavana on mm. kiskoon asennettava pyöräanturi, joka tunnistaa magneettikentän muutoksista rataa kulkevan kaluston. Erityistä huomiota testauksessa kiinnitetään mahdollisiin vika- ja virhetilanteisiin, jotka järjestelmän on hoidettava niin, että turvallisuus ei vaarannu.

kuva4.jpg

Leditekniikalla toteutettu valkoinen tieopastin

Tarina jatkuu helmikuussa. Pysy kanavalla – näytämme miltä varoituslaitos näyttää oikealla reviirillään.

Blogiterveisin Anssi

kuva2.jpg

 Pyöräanturin testaaminen käynnissä vaunupyöräsimulaattorilla

kuva5.jpg

Kimmo testaa hälytyksen käynnistymistä painikkeella