Avoinna 8.00 – 16.00 | Hallinto ja laskutus 0207 495 400 | Koulutustiedustelut 0207 495 401info@proxion.fi

 

Helsingistä Itä-Suomeen kahdessa ja puolessa tunnissa

Helsingistä Itä-Suomeen kahdessa ja puolessa tunnissa

(Teksti on julkaistu myös 29.11. Savon Sanomissa)

Itäradan osalta painotetaan Helsingin saavutettavuutta Itä-Suomesta. Tämä on ymmärrettävää, jos oletetaan kaikkien kuopiolaisten ja joensuulaisten haluavan jostain ihmeellisestä syystä Helsinkiin. Asiaa voidaan tarkastella kuitenkin myös toisin päin.

Tähän mennessä idän yhteyksiä on nopeutettu poistamalla välipysäkkejä kovalla kädellä, samalla jopa kansanliikkeitä synnyttäen. Tunnetuin esimerkki lienee Haukivuoren aseman lopettaminen.  Samaa logiikkaa noudattamalla voitaisiin lopettaa Kuopion ja Helsingin väliltä kaikki muutkin asemat, jolloin saavutettaisiin nykyisellä radalla nopein mahdollinen yhteys näiden kahden kaupungin välillä. Älykästä? Ei todellakaan, mutta seuraisi samaa logiikkaa.

Rataverkon käytettävyyttä heikentävillä lakkautuspäätöksillä saavutetaan laskennallinen aikasäästö, mutta ei mitään muuta. Keskuskaupunkien ulkopuolella asuvilta ihmisiltä poistetaan aitoja vaihtoehtoja, joudutetaan henkilöautoilun kasvua, pahennetaan pysäköintiongelmia kaupungeissa sekä lisätään liikenteen päästöjä.

Ainoa todellinen tapa kehittää raideyhteyksiä on investoida riittävästi uuteen nopeaan ratakapasiteettiin ja sallia kilpailu. Kilpailun avulla alalle saadaan toimijoita, jotka haluavat kuljettaa asiakkaat perille ajallaan ja mukavasti. Näin parannetaan vaihtoehtoja matkustamisella ja vähennetään saastuttavampien kulkumuotojen käyttämistä lyhyillä ja keskipitkillä matkoilla.

Suomessa tarvitaan hyviä yhteyksiä kaupunkien välillä, jotta pystymme työskentelemään parhaiden osaajiemme kanssa paikasta riippumatta. Omalle yrityksellemme toimistot Kuopiossa, Pieksämäellä ja Mikkelissä sopivat hyvin. Nopeammilla raideyhteyksillä ne kukoistaisivat entistä paremmin. Tarvitsemme myös hyviä yhteyksiä kaupungeistamme lentoasemalle. Kansainvälisessä toiminnassa junien kaukoliikenne on syöttöliikennettä. Suomen geopoliittista asemaa voidaan myös kehittää rautatietunnelilla Tallinnaan.

Suomessa on menossa poikkeuksellinen raideinvestointien kilpahuutokausi.  Kaikki nämä hankkeet ovat tulevaisuustekoja ilmastolle, työn liikkuvuudelle, asumisen vapaudelle, turvallisuudelle ja lapsiemme hyvinvoinnille. Yhdenkään alueen ei kannata mustasukkaisuuttaan vaikeuttaa toisen hankkeita. Tarvetta on kaikkien ratojen kehittämiselle – ei vain aikatauluja rukkaamalla vaan infrastruktuuria parantamalla.

Tarvitsemme kauaskantoisia ja linjakkaita päätöksiä raiteiden puolesta. Niitä ehtii tekemään vielä nykyinenkin eduskunta, ja niitä voivat sitoutua tekemään myös tulevat kansanedustajat. Asia on paljon yhtä vaalikautta isompi, ja siltarumpujen aika on auttamatta ohitse.

Ilmastonmuutos ja globaali kilpailu eivät odota, mutta näkemyksellisenä ja tehokkaana kansana pystymme yhdessä päättämään nämä investoinnit todeksi. Raidehankkeet eivät ole kulueriä vaan aitoja ja oikeita sijoituksia tulevaisuuteen.

Minä haluan Helsingistä kahdessa ja puolessa tunnissa raiteita pitkin Kuopioon ja Joensuuhun. Haluatko sinä?

-Repe Harmanen