Avoinna 8.00 – 16.00 | Hallinto ja laskutus 0207 495 400 | Koulutustiedustelut 0207 495 401info@proxion.fi

 

Hiilineutraali liikenneohjelma on välttämätön palvelus lapsillemme

Hiilineutraali liikenneohjelma on välttämätön palvelus lapsillemme

Ajokorttini menee tällä haavaa vanhaksi ennen kuin Suomi saavuttaa hiilineutraaliuden suunnitellusti viimeistään vuonna 2045. Ensi keväänä valittavalta eduskunnalta tarvitaan reippaita päätöksiä, jotta tavoite voidaan saavuttaa. Tulevilta päättäjiltä tarvitaan kykyä ja näkemystä tehdä isojakin muutoksia.

Aika tavoitteen saavuttamiseksi on melko lyhyt. Vaikka vuosi 2045 tuntuu tavattoman kaukaiselta, 27 vuotta ei loppujen lopuksi ole niin pitkä aika. Taaksepäin ajateltuna vuosi 1991 oli juuri eilen. Abivuoteni oli ratkiriemukas, huolta huomisesta ei ollut, hiilineutraaliudesta ei käyty kaveripiirissäni keskustelua.

Tavoite hiilineutraalista Suomesta on oikea ja ainoa mahdollinen. Meidän velvollisuutemme on korjata virheet, joita olemme porukalla, yhdessä tuumin, tehneet päästöjen ja kulutuksen suhteen – lapsiemme tappioksi.

Hiilineutraaliutta ei saavuteta hyvityksillä, korvauksilla tai pakotteilla. Näitä käyttämällä lopputulos on korkeintaan kohtuullinen ja lisäksi ärsyttävä.

Liikenne on keskeinen päästöjen aiheuttaja; meri-, lento- ja tieliikenne etunenässä. Ilmastonmuutoksen pysäyttäminen vaatii isoja muutoksia liikkumiseen. Tarvitaan kauaskantoinen laaja strategia: liikennesuunnitelma, jonka yksiselitteinen tavoite on, että suomalainen liikenne on hiilineutraalia aivan viimeistään vuonna 2045. Strategian onnistuminen edellyttää, että ihmiset saadaan vapaaehtoisesti siirtymään puhtaisiin liikennevälineisiin.

Tärkeä osa tätä hiilineutraalin liikenteen strategiaa voisi olla 2040-luvulle tähtäävä julkisen liikenteen suunnitelma, jolla mahdollistetaan ihmisten liikkuminen julkisilla välineillä – junilla, metroilla, raitiovaunuilla ja busseilla – saumattomasti ja sujuvasti ympäri Suomea. Nopeat, lentoasemalta eri suuntiin kulkevat junat ovat hyvä alku, mutta vain pieni osa tätä kokonaisuutta.

Ruuhkat poistuvat, kun on vaihtoehtoja. Risteyksissä ei seistä turhaan, jos on reittejä ja sujuvuutta. Autoliikenne vähenee, kun julkinen liikenne on sujuvaa ja luotettavaa. Ja julkinen liikenne keskittyy raiteille, kunhan raideliikenne on kattavaa, sujuvaa, luottavaa ja ajallaan. Yksinkertaista, mutta silti vielä kaukana tästä päivästä. Ruuhkamaksuilla ei hiilineutraaliutta saavuteta, mutta ainakin saamme valtiolle verotuloja.

Lapsemme tarvitsevat paremman tulevaisuuden, ja nyt tarvitaankin vastuunkantoa. Päättäjien on oltava aktiivisesti mukana rakentamassa Suomelle hiilineutraalia liikenneohjelmaa vuodeksi 2040.