fi

Avoinna 8.00 – 16.00 | Hallinto ja laskutus 0207 495 400 | Koulutustiedustelut 0207 495 401info@proxion.fi

 

Kahden kaupungin välinen nopea yhteys on hyvä alku – potentiaalia on muuhunkin

Kahden kaupungin välinen nopea yhteys on hyvä alku – potentiaalia on muuhunkin

Viime viikolla saatiin ilahduttavia raideliikenneuutisia. Valtiovarainministeriön budjettiesityksessä panostetaan junaliikenteen nopeuttamiseen sekä Helsingin ja Tampereen että Helsingin ja Turun välillä. Kiinnostava avaus on myös Etelä-Pohjanmaan ratayhdistyksen hanke etsiä useita rahoitusmuotoja Suupohjan radan eli Seinäjoki-Kaskinen-yhteyden kehittämiseksi.

Hankkeiden rahoittamisen lisäksi keskustelussa tulisi ottaa huomioon hankkeiden laajemmat vaikutukset alueille sekä erityisesti tunnin juna -hankkeissa huomioida asemien syöttöliikenne. Keskusteluissa tulisi huomioda vahvemmin myös liikennevirtojen suunnittelu, kaavoitusratkaisut sekä palveluiden sujuvuus kuluttajille.

Budjettiriihen uutinen pääradan jatkokehittämisestä on erittäin positiivinen vaikutuksiltaan koko Suomelle. Toisaalta, ollaksemme raakarealisteja, ei se juuri auta kainuulaista pienyrittäjää tai satakuntalaista perheenäitiä. Pitää siis pitää realismi ilossakin ja muistaa,  että pääradan nopeutukset näkyvät ensisijassa tamperelaisten ja helsinkiläisten työmatkustajien arjessa. Rakentamalla enemmän kapasiteettia pääradalle luodaan kuitenkin loistava kerrannaisvaikutus radan varren kunnille ja nostetaan alueiden arvoa. Tämä tekee mahdolliseksi myös julkisen liikenteen varaan rakentuvan asutuksen, mikä on tulevaisuuden valinta. Kahden tai kolmen auton perheistä tulee tulevaisuudessa harvinaisempia, mikä on ympäristön kannalta hyvä uutinen. Paikka, josta ei ole sujuvia julkisia yhteyksiä, jää perheen asuinpaikkaa valittaessa toiseksi.

Keskusteluihin – niin tunnin juniin kuin Suupohjaankin – voisi tuoda myös digitalisaation mahdollisuuksia. Rakennetaan nämä uudet yhteydet kiinni tehokkaaseen paikallisliikenteeseen muuallakin kuin Helsingissä. Yhdistetään junalippuun Drivenow-auto, taksi, kaupunkipyörä tai pikkubussi.  Tuodaan täsmälliset kulkutiedot jokaisen matkapuhelimeen. Sujuvoitetaan matkaketjuja: ei enää turhaa notkumista räntäsateessa. Tuodaan matkatavaroiden check-in-mahdollisuus maailman metropoleista tuttuun tapaan jo juna-asemalle, jos matka suuntautuu lentokentälle. Tai monta muuta uutta ajatusta. Suupohjan uutisoinnissa nostettiin hienosti esille nimenomaan pilotointimahdollisuus erilaisille palveluille. Jos kulkeminen on helppoa eri välineiden välillä, vaihtaminen sujuvaa ja tiedät milloin olla missäkin, julkisen ja yksityisen liikenteen edut yhdistyvät. Ottaisin yhden, kiitos!

Budjettiriihen pitää riihiytyä lisää. Näkymä seuraavien vuosien raide- ja julkisen liikenteen rahoitukseen on usvainen, jollei miltei puuttuva. Liikenneinfran perusrakentaminen ja kunnossapito on perusedellytys. Kehittyäksemme tarvitsemme ennakkoluulottomia pilotteja, uuden teknologian mahdollisuuksia, kokeiluita, epäonnistuneitakin suunnitelmia ja reipasta yhteishenkeä. Me olemme tätä, tuletteko mukaan?

Repe Harmanen