Avoinna 8.00 – 16.00 | Hallinto ja laskutus 0207 495 400 | Koulutustiedustelut 0207 495 401info@proxion.fi

 

Matkalla Ruotsin raiteilla

Matkalla Ruotsin raiteilla

Kesäkuun lopulla kävimme kahden Proxionilaisen voimin matkaamassa Ruotsin rautateillä. Halusimme selvittää, miten nykyinen kilpailutettu järjestelmä toimii ja mitä matkaajat ajattelevat. Kilometrejä karttui kolmen päivän aikana kiitettävästi ja monenlaisia penkkejä tuli raiteilla koettua. Pysähdyimme uusiin kaupunkikohteisiin sään suosiessa matkalaisia. Ei sitä uskonut töihin tullessa, että joku päivä pääsisi tällaiselle reissulle.

Matkani käynnistyi aamutuimaan Helsinki-Vantaan lentokentälle suunnaten. Sieltä lensin Kööpenhaminaan, josta varsinaisesti lähdimme liikkeelle. Päivän matkasuunnitelmat kohdilleen ja suunta Ruotsin puolelle kohti Malmön rautatieasemaa. Ensimmäistä kertaa ylitin Juutinrauman sillan. Ensin sukellettiin tunneliin ja sieltä meren päälle sillalle. Mukava kokemus vaikkakin tunnelma junassa oli suhteellisen tiivis ja lämpöinen matkustajien paljoudesta johtuen. Valtioiden raja ylitettiin junan kyydissä rajatarkastuksen jälkeen. Matkalla kuulimme, että tällä Malmö-Kööpenhamina välillä on aina välillä häiriöitä, jotka voivat vaikuttaa jopa lennoille ehtimiseen.

Malmö oli ensimmäinen kohteemme, jossa jäimme junasta pois. Pikaisen hotellikäynnin jälkeen suuntasimme takaisin asemalle ja muutaman henkilökeskustelun jälkeen matkasimme Ystadin merimaisemiin. Itselle selkeästi opintomatka, kun matkatoverilta löytyi paljon tietoa ylittämiimme tasoristeyksiin liittyen. Ystadissa saimme muutamat keskustelut aikaiseksi ja alueella toimivaan Skånetrafikeniin vaikutettiin olevan tyytyväisiä. Laaja matkustusalue ja helppo lippusysteemi.

Ystadista porhalsimme seuraavaksi yliopistokaupunki Lundiin, jossa kohtasimme paljon pyöräilevää kansaa. Aseman rakennukseen oli järjestetty pyörille suojapaikka, joka oli aivan täynnä. Tälle iso plussa. Päivä menikin pitkälti Skånetrafikenin palveluita käyttäen. Pågatågen ja Öresundstågen tulivat tutuiksi. Näissä toimii eri operaattorit, mikä ei erityisemmin matkaajalle näy lukuun ottamatta kaluston ulkomuotoa. Vuorokausikortti toimi kätevästi helpottaen liikkumista. Lipuista ja niiden helppoudesta kuuli muiltakin paikallisilta kulkijoilta. Mieleen jäi eräs nainen, joka kertoi sovelluksesta, jonka kautta hän itse, mutta myös hänen lapsensa voivat suoraan ostaa lippuja siihen liitetyn maksukortin kautta.

Malmön rautatieasemalla

Hotellissa yö ja aikaisen aamupalan jälkeen kiiruhdimme auringon lämmittämälle rautatieasemalle. Siellä nousimme vanhan oloiseen, mutta matkan aikana oikein miellyttäväksi osoittautuneeseen Snälltåget -junaan. Vajaa nelituntinen matka sujui nopeasti kirjoitellen, höpötellen kokemuksista sekä haastatteluista, kuvaten ja kahvia nautiskellen. Kuten matkaajien kanssa keskustellessa nousi esille, on olemassa monia tekijöitä esim. nopeus, hinta, palvelut ja sen laatu sekä seuraavat yhteydet, jotka vaikuttavat junan valintaan. Siis jos siihen on mahdollisuus. Päivän kohdekaupunki Norrköping osoittautui kivaksi paikaksi ja ehdimme työn lomassa nauttia maisemistakin. Tärkein agenda päivälle oli rautatieasemalla toteutettu pidempi haastattelu, josta saimme hyvää tietoa ja näkökulmaa.

Torstaina matkasimme Norrköpingistä kohti Tukholmaa SJ:n pikajunalla. Viimeinen päivä kului Tukholman reittejä kiertäen niin paikallisjunalla, metrolla, raitiovaunulla kuin jalkaisinkin. Siellä kokeilimme myös kapeampiraiteista Roslagsbanan junaa ja saimme kerättyä kommentteja yleisesti. Tukholman alueella mainintana nousi korkeat hinnat, vaikka samalla matkustusalueen kattavuus asiaa lievensi. Eräs ei-ruotsalainen totesi rautatiejärjestelmän toimivan hyvin eikä hänellä ollut juuri valittamista. Lähes kaikkeen käyvä päivälippu helpotti matkustamista myös Tukholmassa ja kattava verkosto mahdollisti liikkumisen eri suuntiin. Samalla lipulla pääsimme myös lentokentälle, vaikka nopeasti kiitävä Arlanda Expressin lentokenttäjuna houkutteli. Vaikka päivän aikana koetut kulkuvälineet olivat pääasiassa tuttuja, tuli niitä jostain syystä katseltua tällä kertaa hiukan eri näkökulmasta kiinnostuneena. Tämä oppimisen into motivoivat monesti eikä epäilystä, että tämä uuden oppiminen loppuisi itsellä hetkeen Proxionilla.

Kapearaiteisen Roslagsbanan kalustoa

Matkalla mielenkiintoista oli kuulla ihmisten ajatuksia sekä kommentteja. Omat tuntemukset reissun jälkeen olivat positiiviset ja kaikki meni junissa aika lailla suunnitellusti. Yksi viivästyminen, joka ei aikatauluumme vaikuttanut. Vastakkaisella puolella istuva tosin sai juosta, jotta jatkoyhteys ei karannut. Myöhästymiset nousivat esille useissa keskusteluissa. Jossain tapauksissa niihin oli jo ikään kuin totuttu. Erilaisia syitä myöhästymisten ja peruutusten taustalle osattiin sanoa. Tietoa kaivattiin lisää, mutta eipä liian myöhään saatu informaatiokaan auta. Joku tosin totesi, ettei sitä usein katso etukäteen onko lähijuna myöhässä. Jollekin autolla ajaminen toi vapauden ilman tarkkoja aikatauluja ja odottelua. Jollekin juna oli luontainen kulkuväline, kun sitä autoa ei edes itseltä löytynyt. Näitä hyvin tavanomaisia kommentteja löytyi siis myös naapurimaasta.

Johanna Veuro