fi

Avoinna 8.00 – 16.00 | Hallinto ja laskutus 0207 495 400 | Koulutustiedustelut 0207 495 401info@proxion.fi

 

Sujuvasti junalla SuomiAreenallekin – aika laittaa raideyhteydet kuntoon

Sujuvasti junalla SuomiAreenallekin – aika laittaa raideyhteydet kuntoon

Tällä viikolla suuri joukko suomalaisia vaikuttajia ja yhteiskunnan kehittämisestä kiinnostuneita ihmisiä suuntaa Suomen Poriin. Osalle matka on perinteinen kesän kohokohta Jazzien merkeissä. Itselleni Porin tapahtumat ovat tuttuja jo vuosien takaa, SuomiAreenaa edeltävältä ajalta. Pori taitaa tuplata asukasmääränsä muutaman viikon aikana aktiivisilla kävijöillä. Go Pori!

Kesä-Pori tunnetaan loistavasta tunnelmasta, Yyteristä, kauniista kaupunginosista ja ystävällisestä ilmapiiristä. Se tunnetaan myös huonoista liikenneyhteyksistä. Liikennemuotojen suhteen tilanne on tasapainoinen: tie-, raide- ja lentoliikenne tuovat kaikki Poriin yhtä vaivalloisesti. Vai kuka vähänkin kauempaa SuomiAreenaan tai Jazzeille tulijoista on oikeasti sitä mieltä, että Poriin kulkeminen on sujuvaa ja helppoa? Toisaalta se on samalla osoitus siitä, että kun tarjonta on tarpeeksi kiinnostava, hidas matkanteko ei ole este.

Julkisesta liikenteestä käydään tällä hetkellä erittäin aktiivista keskustelua. Yhtiöittämistä, kilpailutusta, uusia verotusmuotoja, verotuksen kohdistamista, määrärahoja, MaaSia, korjausvelkaa, myöhästymisiä, sujuvuutta. Itse pelaan päässäni uutisoinnin kannustamana julkisen liikenteen harmibingoa. Toisaalta paras bingoaineisto syntyi kesäkuun alussa LVM:n tulevaisuuskatsauksesta. Kaikki toivesanani osuivat ja sain monta bingoa kerralla tähän tulevaisuuden positiivisuusbingoon!

Julkisen liikenteen sujuvuuden ja käytettävyyden arvo seutukunnille on mieletön. Tunnin juna Turkuun kehittäisi Helsinkiä, Turkua ja kaikkea siltä väliltä. Se lisäisi kaupankäyntiä ja kilpailukykyämme, vapauttaisi ihmisten asumista ja samalla vähentäisi ympäristörasitusta. Lentorata tekisi täsmälleen saman, ja vielä enemmän: se toisi Tampereen Helsinki-Vantaan lentoaseman viereen ja ajallisesti yhtä lähelle Helsingin keskustaa kuin Lahden tai läntisen Uudenmaan autoliikenteen ruuhka-aikana. Hyöty koko Suomelle olisi valtava, sillä Lentoradan avulla voidaan laajentaa yhteyksiämme ulkomaailmaan sekä tasa-arvoistaa samalla eri seutukuntia ympäri Suomea. Näitä hankkeita meillä ei ole varaa jättää väliin.

Samoin vaikkapa DUO-liikenne voisi olla erinomainen ratkaisu Turku – Uusikaupunki – Rauma – Pori -tyyppisille alueille. Ratkaisussa tukeudutaan valtion rataverkkoon, mutta rakennetaan samalla paikallisliikennettä kaupunkeihin. Näin ihmiset saadaan liikkeelle tehokkaasti, sujuvasti ja turvallisesti. Työssäkäyntialueita voidaan rakentaa ympäristöystävällisesti eri seutukuntien välille.

Infraan investointi on maamme kehityksen kannalta tärkeää. Vielä sitäkin enemmän pitää kuitenkin valjastaa uusia sujuvan ja helpon matkustamisen muotoja: esimerkiksi MaaS-ratkaisuilla on suuri potentiaali parantaa kulkemistamme tulevaisuudessa. Junaliikenne vapauttaa meille hyvää aikaa työhön tai rentoutumiseen tieliikenteen sijaan. Me voimme yhdessä Suomena päättää, että rakennamme uudenlaisen suomalaisen julkisen liikenteen palveluverkon.

Tulemmeko SuomiAreenalle Poriin 2020-luvulla helposti junalla? Voisimmeko tehdä Tunnin junasta ja Lentoradasta esimerkit maailmalle suomalaisesta julkisen liikenteen digiosaamisesta? Mielestäni kyllä.

Raideliikenne on ajallemme olennaista, ympäristöystävällistä teknologiaa, ja digitalisaation avulla voimme aloittaa raiteiden uuden kultakauden. Rohkean digiloikan ottaminen kannattaa: siitä hyötyvät niin ihmiset, luonto kuin talouskin. Tähän uskomme ja tämän vuoksi työskentelemme, rakkaudesta rautateihin.

Repe Harmanen