Avoinna 8.00 – 16.00 | Hallinto ja laskutus 0207 495 400 | Koulutustiedustelut 0207 495 401info@proxion.fi

 

Työpaikka joka pysyy liikkeessä – hyppää kyytiin!

Työpaikka joka pysyy liikkeessä – hyppää kyytiin!

Tiesitkö, että laadukkaan työnjäljen takana on toimiva ja yhteen sulautunut tiimi? Me tiedämme! Puhelimet ja raiteet käyvät kuumina, kun ihmiset ja ajatukset kohtaavat, ideat ottavat tuulta alleen ja projektit etenevät. Liikkeen syy on sama kuin urheilijoilla: tavoitellaan kestävyyttä ja kilpailukykyä. Kun parannamme julkisen liikenteen sujuvuutta, on voittajana koko yhteiskunta. Tule mukaan Timanttitiimiin – palkkaamme kymmenen uutta suunnittelun ammattilaista tekemään tulevaisuutta meidän kanssamme!

Raideliikenne herättää paljon tunteita. Parhaimmillaan juna tarjoaa ekologisen kyydin, jonka aikana voi lukea, tehdä töitä tai juoda kahvit. Pahimmillaan tekniset viat tai haastavat sääolot aiheuttavat myöhästymisiä ja rataraivoakin. Me, jotka työskentelemme raideinfrastruktuurin parissa, tunnemme molemmat ääripäät ja toimialan haasteet. Ja juuri näitä haasteita olemme syntyneet ratkaisemaan.

”Olemme yrityksenä nuori ja joustava. Töissä vallitsee yhdessä tekemisen meininki, ja jokaiselle tarjotaan sopivasti ohjausta ja vapauksia toteuttaa itseään”, turvalaitesuunnittelun ryhmäpäällikkö Heidi Sunnari kuvailee.

Kollega Marko Nyby vahvistaa, ettei kyse ole sanahelinästä.

Työkavereista vetoapua tiimirajojen yli

Marko on ollut talossa vuoden alusta. Hänet rekrytoitiin uuden liikenne- ja logistiikkasuunnittelutiimin ryhmäpäälliköksi tammikuussa. Uuden tiimin perustamisen taustalla oli se, että me Proxionilla halusimme vahvemman roolin myös hankkeiden esi- ja yleissuunnittelussa. Lisäksi meiltä löytyi jo valmiiksi liikennesuunnitteluun orientoituneita henkilöitä.

”Tiimin perustaminen on käytännön esimerkki siitä, miten Proxionilla räätälöidään tehtävänkuvia ihmisten kiinnostuksen ja osaamisen mukaan. Ensivaikutelmani on, että talon sisällä on paljon mahdollisuuksia ja liikettä projektien ja tiimien välillä. Oma aktiivisuus palkitaan”, Marko sanoo.

Hän on ollut iloisen yllättynyt siitä, miten paljon erilaisia persoonia ja uusia työtapoja Proxionilla risteilee.

”Meillä on tiimeistä erillinen erikoisasiantuntijoiden joukko, joka on osoitettu sparraamaan muita. En ole ennen törmännyt alallamme siihen, että myös esimiehille tarjotaan työparia vetoavuksi.”

Harppauksia ja hienosäätöä – projektien koko kirjo

Proxionilla kehitämme raideliikenteen turvallisuutta, käytettävyyttä ja sujuvuutta julkisten ja yksityisten asiakkaiden projekteissa. Suunnittelupalvelut, joiden tiimejä muun muassa Heidi ja Marko vetävät, jakautuvat turvalaitteiden, liikenteenohjausjärjestelmien, sähköratojen ja -järjestelmien sekä laajemmin infrastruktuurin ja liikenteen suunnitteluun.

Toimeksiannot voivat olla pitkiä, usean eri tahon yhteistyöprojekteja, tai toisaalta kuukauden pituisia parisprinttejä. Liikennesuunnittelun tehtävissä katsotaan yleensä muutaman vuoden päähän lähitulevaisuuteen: millainen rautatieverkosto voisi olla ja mitä vaikutuksia tietyillä muutoksilla olisi. Unelmahommat ovat rataverkon laajoja kehittämisprojekteja.

”Haluamme olla vahvasti mukana jo hankkeiden alkuvaiheissa ja kehittää raideliikennettä osana koko liikennejärjestelmää ja yhteiskuntaa, emme vain keskittyen yhteen tekniikkalajiin. Digitalisaatio ja ratatekniikan kehittyminen tuovat myös paljon uusia menetelmiä ja työkaluja suunnitteluun ja liikenteen hallintaan”, Heidi kuvailee.

Ideat sinkoilevat

Rohkea ja innovatiivinen – sanapari, jolla kuvailemme itseämme. Mutta miten ennakkoluuloton ote viedään toimintaan?

”Proxionilla rohkeus ja innovatiivisuus lähtevät visionäärisestä johdosta asti. Ehdotuksiin suhtaudutaan positiivisesti ja täällä pyritään löytämään tavanomaisesta poikkeavia ratkaisuja. Uskallamme hakea rajoja, mikä raideliikenteessä on mahdollista nykyisellä lainsäädännöllä ja etsimme myös sitä, mikä on mahdollista lähitulevaisuudessa. Samalla ideoiden on tietysti oltava jollakin tasolla realistisia ja toteutuksen hyödytettävä asiakkaitamme parhaalla mahdollisella tavalla”, Marko sanoo.

Luovat ratkaisut syntyvät monesti, kun eri taustaiset ihmiset pallottelevat ajatuksiaan ja niiden risteyksessä syntyy älynväläys.

”Osa katsoo asioita teknisesti, osa IT-näkökulmasta, osa käytännönläheisesti ja osa hyvin laaja-alaisesti. Välillä sekoitamme tarkoituksella pakkaa ja laitamme porukkaa oppimaan erilaisia lähestymistapoja uuden työparin kanssa”, Heidi kertoo.

Työ tulee luo, kun yhteydet ovat kunnossa

Toimistomme sijaitsevat Helsingissä, Kuopiossa, Oulussa, Tampereella, Mikkelissä ja Pieksämäellä. Toimipisteiden lisäksi käytössä ovat kotikonttorit, ja onpa joku tehnyt töitä firman yhteiskäytössä olevalta Espanjan-huvilalta käsin.

”Oma työpiste voi olla missä vain. Videopuhelut ovat meillä arkipäivää, mutta toki uusiin työntekijöihin halutaan tutustua ensin kasvokkain. Toimipisteiden välillä on myös helppo kulkea junalla, sillä toimistot ovat lähellä asemia. Raidekilometrejä kertyy välillä reippaastikin”, Heidi ja Marko kertovat.

Vaikka Kuopion konttorilla käydään toisinaan ankaria kamppailuja pöytälätkässä, toimistojen välillä ei ole minkäänlaista kädenvääntöä. Kiekkoilu jää kahvihuoneeseen ja työprojekteissa pelataan aina samalla puolella.

Vauhti kiihtyy raidealalla

Raideliikenteen tulevaisuus on valoisa, sillä kasvanut ilmastotietoisuus ja -tavoitteet puoltavat vähäpäästöisen ja sähkövetoiseksi soveltuvan liikkumismuodon kehittämistä. Erilaisia pilotteja on paljon ja miljardiluokan hankkeitakin suunnitellaan.

”Kysyntää raideliikenteelle riittää. Huomaan sen myös käytännössä, kun matkustan junalla ruuhka-aikoina: suositut vuorot ovat tupaten täynnä. Raideliikenteeseen kuitenkin suhtaudutaan positiivisesti, sillä se tarjoaa kestäviä liikkumisratkaisuja. Kyllä tässä on tunne, että olemme oikealla asialla”, Marko tuumii

Hyppää kyytiin!

Haemme turvalaitesuunnitteluun ja liikenne- ja logistiikkasuunnitteluun noin kymmentä uutta työntekijää. Kiikarissa ovat valmiit ammattilaiset, joilla on esimerkiksi insinöörin tai diplomi-insinöörin paperit ja asenne kohdallaan. Proxionin suunnittelu- ja asiantuntijatehtävissä kokemus liikennealalta on eduksi. Marko kuitenkin korostaa, että infra-alalla pärjää myös muunlaisilla taustoilla:

”Esimerkiksi maisterin tutkinto antaa hyvän pohjan. Teemme paljon analyysitehtäviä, joissa kokonaisuuksien ymmärtäminen ja keskustelutaidot ovat tärkeitä.”  

Yksi ominaisuus on työnhakijalla valttia: rakkaus rautateitä kohtaan. Tässä rakkaudessa vikoja ei tarvitse sulattaa, sillä ne voidaan ratkaista.

Hae mukaan timanttiseen joukkoomme! Lisätietoja ja hakemukset:

proxionrekry@proxion.fi

Suunnittelupalvelujen liiketoimintajohtaja

Mikko Saarinen puh. 040 587 0499