Uusi ja vanha kohtaavat Kuopion ratapiha -hankkeessa

Kuva: QVIM Arkkitehdit Oy

Väylävirasto valitsi raideliikenteen parhaat asiantuntijat Kuopion ratapiha – hankkeen rakentamissuunnittelun toteuttajaksi. Proxion aloittaa matkustajia, yleistä viihtyvyyttä ja kaikkea raiteilla tapahtuvaa liikennettä hyödyttävän projektin suunnittelun vielä kuluvan kesän aikana. Useaa tekniikka-alaa yhdistävä rakentamissuunnittelu haastaa taitavimmatkin suunnittelijat luovimaan määräysten, vaatimusten ja vanhan arkkitehtuurin kunnioittamisen keskellä.

Kuopion ratapihalla on pitkä ja merkittävä historia, joka ulottuu lähes sadan vuoden taakse. Hankkeen aikana on tarkoitus palauttaa Kuopion juna-aseman alkuperäinen ilme suojeltuihin laiturikatoksiin ja matkustajatunneliin, mutta samalla saattaa raideliikenteen turvallisuus vastaamaan niin tämän päivän kuin tulevaisuudenkin standardeja.

Proxionin suunnittelupalveluiden liiketoimintajohtaja Mikko Saarinen on yhtä hymyä kertoessaan Proxionin makeasta voitosta tiukassa tarjouskilpailussa.

– Pääsemme suunnittelemaan nykyaikaiset määräykset ja vaatimukset täyttävän ratapihakokonaisuuden, joka huomioi suojelumääräysten asettaman haasteen, kiteyttää Mikko Saarinen Proxionilta.

Proxion on vastikään saanut päätökseen Kuopion ratapihan projektia vastaavan Joensuun ratapiha -hankkeen rakentamissuunnittelun, jossa avaintavoitteina olleet turvallisuus ja täsmällisyys saavutettiin kokemuksella ja saumattomalla yhteistyöllä suunnittelijoiden kesken.

– Onnistuneen suunnitelman läpiviennin kannalta on tärkeää, että Proxionilta löytyy kaikki rautatietekniikkaan liittyvät tekniikka-alat oman talon sisällä. Tämä takaa laadukkaan ja tiiviin suunnitteluaikataulun, Saarinen avaa kokemuksiaan. Esimerkiksi turvalaitesuunnittelijamme voivat päästä jo suunnittelun alkuvaiheessa keskustelemaan ratasuunnittelijoiden kanssa laitteiden sopivasta sijoittelusta tai uusimistarpeen edessä olevista laitetiloista. Samalla tietomalliasiantuntijamme saattavat kaikki suunnitelmat saman tien tarkasteltavaksi kolmiulotteiseen tietomalliin, jolloin suunnittelutyö helpottuu entisestään eikä muutoksia tarvitse tehdä jatkuvasti, Saarinen jatkaa.

 

Turvallinen ratapiha alkaa maan pinnan alapuolelta

Raideliikenteestä puhuttaessa turvallisuuden teema on esillä jatkuvasti. Kuopion ratapihan liikenteenohjaus- ja turvalaitejärjestelmät uusitaan kauttaaltaan, jolloin junaliikenteen häiriötilanteet vähenevät merkittävästi. Samalla matkustajia tulee palvelemaan niin uudet opasteet, kuin esteettömät kulkureitit korotetuille laiturille ja mahdollisuus käyttää kerrosten välillä hissiä.

Näkyvien muutosten lisäksi suunnittelutyössä tulee huomioida kiskoja pitkin liikkuvien junien paino ja liike, siksi raiteiden alle piiloon jäävien geosuunnitelmien osuus on merkittävässä asemassa. Kun maan laatua tutkitaan tai esimerkiksi huonoja maamassoja vaihdetaan tulevaisuuden liikenteen kestäviin laatuihin, syntyy haittaa junaliikenteelle. Jotta haitta olisi mahdollisimman vähäinen, suuri osa rakennustyöstä tapahtuu virka-ajan ulkopuolella silloin, kun raideliikennettä ei juurikaan ole.

– Väyläviraston ja Kuopion kaupungin tahto on, että asemanseutua nykyaikaistamalla sekä esteettömien reittien lisäämisellä junamatkustajat toivotetaan lämpimästi tervetulleeksi kaupunkiin. Uskon, että suunnittelu saadaan vietyä läpi tehokkaasti hyvällä yhteistyöllä Proxionin kanssa, Väyläviraston projektipäällikkö Vesa Ruohomäki kertoo.

 

Lisätietoja

Mikko Saarinen
Liiketoimintajohtaja
mikko.saarinen@proxion.fi
0405870499
Vesa Ruohomäki
Projektipäällikkö
Väylävirasto
vesa.ruohomaki@vayla.fi
0295343258

Lisää luettavaa