Uusia osaajia vahvistamaan Proxionin suunnitteluosaamista

Proxion on saanut sekä uusia että jo tuttuja tekijöitä vahvistamaan suunnitteluosaamista. Tammikuussa Anne Sailaranta aloitti geosuunnittelun yksikönpäällikkönä ja Kaisa-Liisa Tikka ryhmäpäällikkönä. Helmikuussa Proxionin rivejä tulivat vahvistamaan Katja Ojala Liikennejärjestelmät -yksikön yksikönpäälliköksi ja Aino Lanamo projektipäälliköksi.

Proxionin infrasuunnittelun tulosyksikköön sijoittuvat geotekniikan suunnittelun yksikkö on Proxionin suunnitteluosaamisen syvintä ydintä. Yksiköiden asiantuntijat ovatkin mukana useimmilla Suomen merkittävimmistä ratahankkeista. 

 — Meille Proxionilla on tärkeää, että tunnistamme joukostamme henkilöt, joilla on kykyä ja halua vastuullisempiin tehtäviin ja esihenkilöuralle, ja pystymme tarjoamaan heille toiveita vastaavan urapolun sekä tukea uusien tehtävien alkaessa, kertoo yksikön johtaja Juha Jalonen. 

Annella ja Elinalla vahva Proxion-tausta

Anne Sailaranta aloitti Proxion-uransa vuonna 2019 ja valmistui Diplomi-insinööriksi 2020 Tampereen yliopistosta. Hän on työskennellyt suunnittelijana useilla merkittävillä ratahankkeilla, mm. Joensuun ratapiha- (JOERA RS) sekä Espoon kaupunkirata (ESKA RS 2) -hankkeella.

— Meidän geoyksikössä on ammattiylpeys ja ammattitaito korkealla, yksikönpäällikkönä juuri aloittanut Sailaranta toteaa. —  On mahtavaa päästä johtamaan juuri meidän geoteknisten asiantuntijoiden työtä. Parhaita puolia uudessa roolissa on se, että nyt pääsee viikoittain tekemään töitä kaikkien geoyksikön asiantuntijoiden kanssa, sekä pääsee tekemään töitä Infra tulosyksikön muiden esihenkilöiden kanssa. Monet isoilta tuntuvat asiat ovat pienentyneet sopiviksi työkavereiden kanssa jutellessa, Sailaranta kertoo. 

Elina Malassu aloitti viime syksynä ratasuunnittelun yksikönpäällikkönä. Hän tuli Proxionille suunnittelijaksi vuonna 2016 valmistuttuaan infrasuunnittelun diplomi-insinööriksi Tampereen teknillisestä yliopistosta. Elinalla on takana useita projekteja ympäri Suomen, mm. Luumäki-Imatra (LuIma)-välin kaksoisraiteen rakennussuunnittelu sekä HERI2 Purola-Nuppulinna rakentamissuunnitelma.

— Anne ja Elina ovat hyviä esimerkkejä linjaorganisaatiossa etenemisestä. He molemmat ovat ottaneet viime vuosina vastuullisempia tehtäviä hoitaakseen suunnitteluprojekteilla, ja nyt oli oikea aika siirtyä uusiin tehtäviin, Jalonen sanoo ja jatkaa: — Yksikön muiden suunnittelijoiden tunteminen ennestään on mahdollistanut heille tehokkaan alun uusissa tehtävissä. Ensimmäisten kuukausien aikana nimityksien jälkeen on ollut ilo huomata, miten päättäväisesti he ovat alkaneet edistämään kehityshankkeita, joiden tarpeen he ovat tunnistaneet jo ollessaan yksiköissään suunnittelijoina.

Katja Ojala Liikennejärjestelmät -yksikön yksikönpäälliköksi, Kaisa-Liisa Tikka ryhmäpäälliköksi ja Aino Lanamo projektipäälliköksi

Katja Ojala siirtyy Proxionille yksikönpäällikön tehtävään Sitowiselta, jossa hän työskenteli vanhempana konsulttina. Katja on valmistunut Tampereen yliopistosta diplomi-insinööriksi ja tehnyt pitkän uran liikennejärjestelmien kehittämisen parissa.

Liikenne ja ympäristö -yksikössä aloitti tammikuussa aikataulusuunnittelun ja simulointien ryhmäpäällikkönä Kaisa-Liisa Tikka. Kaisa-Liisa tuli osaksi Proxionin liikennesuunnittelua jo vuonna 2020 on toiminut projektipäällikkönä useilla projekteilla, viimeisimpänä mm. Rantaradan ja Karjaa-Hanko-radan tarveselvityksellä, Helsinki–Pasila-rataosuuden häiriösimuloinnissa ja Raideliikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien selvityksessä. 

Aino Lanamo on aloittanut projektipäällikkönä liikennesuunnittelussa. Ainolla on vuosien kokemus logistiikan ja kuljetusten suunnittelusta, viimeisimpänä VR-yhtymän kuljetussuunnittelijana.

Odotan ensimmäisiltä päiviltäni eniten uusien kollegoiden tapaamista ja pääseväni kuulemaan missä kaikissa, erityisesti raideliikennettä koskevissa projekteissa Proxion on tällä hetkellä mukana, Lanamo sanoo. Uskon tulevaisuuteni Proxionilla sisältävän yhdessä onnistumista, haasteiden taklaamista, hienoja kohtaamisia ja uuden oppimista, Lanamo päättää.