Täältä tulee raitiotie- ja TKA-suunnittelu!

Lokakuussa Proxionin suunnittelupalvelut saivat vahvistusta, kun Mika Kaukoranta aloitti raitiotiesuunnittelun ja tie-, katu- ja aluetekniikan (TKA) ryhmäpäällikkönä. Kyseessä on Proxionille uusi suunnittelun osa-alue, jolla tavoitellaan uutta markkinaa ja täydennetään nykypalveluita. Samalla pyritään vahvistamaan jalansijaa liikenneinfran suunnittelupalveluissa.

Kaukoranta on saanut ensikosketuksen suunnittelutyöhön Ramboll Finland Oy:lla, josta hän siirtyi ensin projektipäällikön ja myöhemmin ryhmäpäällikön tehtäviin entisen VR Track Oy:n, nykyisen NRC Group Finland Oy:n palvelukseen. Viimeisimpänä ennen Proxionille siirtymistä hän on toiminut osastopäällikkönä Sweco Infra & Rail Oy:lla. Kokemusta monipuolisista tie- ja katusuunnitteluhankkeista siis löytyy. – Pian tulee täyteen 20 vuotta uraa maanrakennusalalla ja infrahankkeiden parissa, joten tunnen sen, mitä teen, Kaukoranta kertoo. –Vaadin itseltäni paljon, mutta toisaalta vaatimisen taustalla on kokemusta ja onnistumisia, jotka lisäävät luottamusta omiin kykyihin.

Proxionilla uuden toimialan piiriin tulee kuulumaan erilaisia raitiotie-, maantie- ja katuverkon suunnitteluhankkeita. – Proxion on saavuttanut raideliikennesektorilla vahvan aseman, ja nyt haluamme laajentaa toimintaamme myös muihin liikennesektoreihin, taustoittaa liiketoimintajohtaja Mikko Saarinen. – Uudella toimialalla vahvistamme nykyisiä toimintojamme sekä tuemme nykyisten liiketoimintojen kasvumahdollisuuksia.

Suunnitteluryhmä käynnistetään nykyisten toimintojen tuella, sillä Proxionilta löytyy jo monipuolista osaamista kaikilta liikennesektoreilta. Ryhmään haetaan alan asiantuntijoita, projektipäälliköitä sekä suunnittelijoita. – Toivon, että ryhmä lähtee kasvamaan ja sen myötä liiketoiminta kukoistamaan ja kehittymään. Uskon, että tässä onnistutaan yhdessä, Kaukoranta toteaa.

Uuden suunnitteluryhmän kokoaminen on Kaukorannalle tuttu juttu, joten hommaan lähdetään varmoin ottein. Kaukoranta kertoo olevansa sosiaalinen ja ammattiylpeä tyyppi, jolle verkostoituminen on arkipäivää. – Juttua riittää, kuten myös rohkeutta tarttua luuriin ja soittaa tuntemattomillekin, hän naurahtaa. –  Olen nähnyt tätä alaa ja sen kehitystä pitkän kaavan kautta ja todistanut, kun paperisesta siirrytään tietomalliin. Koitan aina tehdä parhaani ja pyrin tuottamaan laadukasta suunnittelua niin asiakkaalle kuin hankkeen loppukäyttäjällekin.

Millaista ihmistä raitiotie- ja TKA-suunnitteluun sitten toivotaan? Mikäli tarvittavat koulutus- ja kokemusvaateet täyttyvät, tärkeimmät kriteerit ovat Kaukorannan mukaan intohimo alaan ja se, että ottaa ylpeyttä työstään. – Oleellista on, että on halua ja kykyä oppia ja kehittyä, Kaukoranta kertoo. – Muuten saa tietysti olla sellainen kuin on, oli sitten hiljaisempi introvertti tai naurava ekstrovertti. Kunhan tuntee olevansa oikealla alalla ja tekee omaa juttuaan. Mekin haluamme kuitenkin pitkäjänteisesti kehittää työntekijöitä, jotta he viihtyvät meillä pitkään.

Kaukoranta odottaa innolla muihin Proxionilaisiin tutustumista ja toivoo, että uusi suunnittelutoiminta tuo kiinnostavien hankkeiden lisäksi mukanaan myös yhdessä onnistumisia ja mukavia hetkiä. – Suunnitteluhankkeet sekä liiketoiminnan käynnistäminen ja rakentaminen ovat joukkuepeliä, kukaan ei näitä hommia yksin tee. Yhteistyö on kaiken a ja o, Kaukoranta summaa.

Kuulostaako paikka raitiotie- ja TKA-suunnittelussa juuri sinun jutultasi? Vai kiinnostaisiko ura Proxionilla muissa tehtävissä? Kaikki avoimet paikkamme löydät täältä!

Lisätietoja

Mikko Saarinen
Proxion Plan Oy
Toimitusjohtaja
mikko.saarinen@proxion.fi
0405870499