Rantaradan ja Karjaa–Hanko-radan tarveselvitys
Rantarata palvelee nykyisin Helsingin ja Turun välistä kaukojunaliikennettä. Lisäksi sillä on merkitystä lähijunaliikenteelle. Karjaan ja Hangon välisellä rataosuudella on alkanut sähkövetoinen lähiliikenne tänä vuonna. Liikenne oli tauolla useita vuosia ratatöiden takia. Rakenteilla oleva länsirata (ent. Turun tunnin juna) tulee muuttamaan rantaradan liikennettä.
Hallitusohjelmassa on luvattu 80 milj. rantaradan peruskorjaukseen ja kehittämiseen. Tarveselvityksessä on arvioitu, mihin tämä rahasumma kannattaa kohdentaa. Lisäksi selvityksessä on esitetty pidemmällä aikavälillä tarvittavia toimenpiteitä. Selvityksessä on laadittu aikajana, jossa esitetään suuntaa-antavasti sekä toimenpiteiden ajoitus että mahdollinen lähiliikenteen kehittämisaikataulu. Toimenpiteet sisältävät rataosuuden peruskorjauksen lisäksi mm. uusien laiturien rakentamista ja vanhojen parantamista sekä Länsirata Oy:n vastuulle kuuluvan Salo–Kupittaa-kaksoisraiteen. Lähiliikennettä on tarkasteltu sekä Helsinki–Hanko- että Turku–Salo-väleille. Toimenpiteiden vaikutuksia on tarkasteltu Liikenne 12 -suunnitelmaan peilaten. Työn tilasi Väylävirasto.
Linkki julkaisuun: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-405-156-9