Blogi

Oppimisen muotoilun hyödyntäminen raideliikennealan verkkokoulutuksissa

Paljon kuulee puhuttavan oppimisen muotoilusta, mutta mitä tämä tarkoittaa käytännössä?  Oppimisen muotoilun ytimessä ovat oppijalähtöiset konkreettiset tarpeet. Tarpeet ovat yhteydessä koulutukselle laadittuihin tavoitteisiin sekä oppijan omiin osaamisen tavoitteisiin. Tämä tehostaa oppimista, sillä oppiminen on tehokkaampaa, kun oppilas otetaan oppimisen keskiöön. Oppimisen muotoilussa huomioidaan koko oppimisprosessi, menetelmät, aktiviteetit, resurssit, materiaalit, oppimisympäristöt sekä oppimiskokemus. Oppiminen on laadukkainta, kun oppilas voi itse vaikuttaa…

Lue lisää

Blogi

Itsenäisesti suoritettava LIKU-koulutus – uhka vai mahdollisuus?

Viime vuonna syntyi idea uudistaa Liikkuvan kaluston kuljettajan kertauskoulutus – LIKU-kertauskoulutus. Tähän asti koulutus on järjestetty ensisijaisesti täysin verkkoluentona tai hybridimallilla. Oppimisen ja palveluiden muotoilijamme Laura Saarelainen avaa kirjoituksessaan, kuinka Proxion on kehittänyt yhteistyössä pitkäaikaisen asiakkaamme Sundström  Ab Oy:n kanssa täysin itseopiskeltavan LIKU-kertauskoulutusmallin. Viime vuonna erään keskustelun yhteydessä syntyi idea itsenäisesti suoritettavasta Liikkuvan kaluston kuljettajan kertauskoulutuksesta, josta käytetään myös nimeä…

Lue lisää